Asset Publisher
Łowiectwo
W lasach żyje ok. 60 proc. z 618 gatunków kręgowców występujących w Polsce. Rozwój cywilizacji zachwiał odwieczną równowagą i regułami obowiązującymi w ekosystemach leśnych, co wpływa także na bytujące tam zwierzęta. Dlatego obecnie ich liczebność, sposoby opieki nad nimi, a także możliwości zapobiegania szkodom od zwierzyny – reguluje prawo: polskie i unijne.
Łowiectwo jest elementem ochrony środowiska przyrodniczego – tak definiuje je ustawa „Prawo łowieckie" z 1995 r. Zwierzęta łowne (20 proc. gatunków ssaków i 12 proc. ptaków występujących w Polsce) są dobrem ogólnonarodowym i własnością Skarbu Państwa. Gospodarowaniem zwierzyną łowną, zgodnie z zasadami ekologii oraz racjonalnej gospodarki leśnej, rolnej i rybackiej, zajmują się myśliwi zrzeszeni w Polskim Związku Łowieckim oraz leśnicy.
Przeczytaj więcej o łowiectwie
Nadleśnictwo Gniezno należy do IX Rejonu Hodowlanego o nazwie Czerniejewo.
W którego skład wchodzą Nadleśnictwa: Czerniejewo, Gniezno i część N-ctwa Jarocin.
Nadleśnictwo Gniezno nadzoruje gospodarkę łowiecką na obszarze 27 obwodów łowieckich, dzierżawionych przez 18 Kół Łowieckich. Łączna powierzchnia obwodów łowieckich wynosi 127 799 ha w tym powierzchnia leśna 21 102 ha, czyli lesistość obwodów łowieckich wynosi 16,5%.
Obwody łowieckie położone są na terenie dwóch powiatów:
Powiat gnieźnieński - 16 obwodów łowieckich w tym 3 obwody leśne. (nr 150,153,166)
Powiat słupecki – 11 obwodów w tym 2 obwody leśne.
Powiat gnieźnieński podzielony został (Rozporządzenie nr 32/2004 Wojewody wielkopolskiego z dnia 19.03.2004 w sprawie podziału woj. wielkopolskiego na obwody łowieckie) na 25 obwodów łowieckich
(nr 150 – 174) zktórych 16 nadzoruje Nadleśnictwo Gniezno, pozostałe 9 nadzorowane są przez Nadleśnictwa Czerniejewo, Łopuchówko i Gołąbki. Łączna powierzchnia ogólna obwodów na terenie powiatu gnieźnieńskiego wynosi 115 673 ha z czego pod nadzorem Nadleśnictwa Gniezno pozostaje 69 905 ha czyli 60% powierzchni Powiatu. Lesistość obwodów łowieckich na terenie powiatu gnieźnieńskiego wynosi 17,9 %.
XI. Kategorie obwodów łowieckich nadzorowanych przez Nadleśnictwo Gniezno
- 5 obwodów średnich w tym 4 na terenie powiatu gnieźnieńskiego
- 21 obwodów słabych w tym 11 na terenie powiatu gnieźnieńskiego
- 1 obwód bardzo słaby (169) na terenie powiatu gnieźnieńskiego
Średnia powierzchnia obwodu łowieckiego wynosi dla:
- Nadleśnictwa - 4 733 ha
- Powiatu – 4 627 ha
XII. Gatunki zwierzyny występujące w obwodach łowieckich wg stanu na 10.03.2009 r.
|
Jelenie |
Daniele |
Sarny |
Dziki |
Zające |
Bażanty |
kuropatwy |
lisy |
borsuki |
króliki |
piżmaki |
kuny(t/k) |
tchórze |
Jenoty |
Norki amer. |
Szop pracz |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
N-ctwo |
592 |
220 |
3347 |
794 |
2522 |
2349 |
1877 |
1052 |
164 |
214 |
159 |
249 |
133 |
200 |
98 |
? |
Powiat W zasięgu N-ctwa |
391 |
131 |
2005 |
462 |
1337 |
1330 |
915 |
688 |
124 |
73 |
70 |
157 |
72 |
124 |
50 |
3 |
Szesnaście obwodów łowieckich leżących w powiecie gnieźnieńskim dzierżawi 10 Kół Łowieckich, 4 Koła Łowieckie dzierżawią po jednym obwodzie, 6 Kół po 2 obwody.
XIII. Zagęszczenie zwierzyny /dane z WŁPH na lata 2007 – 20017/
Gatunek |
Zagęszczenie na 1000 ha obwodu wg stanu 15.03.2007 r. |
Docelowe zagęszczenie na 1000 ha obwodu wg. stanu na 15.03.2017 r. |
||
Nadleśnictwo |
Powiat |
Nadleśnictwo |
Powiat |
|
jeleń |
4,3 |
5,3 |
4,6 |
5,7 |
daniel |
1,4 |
1,5 |
2,1 |
2,2 |
sarna |
23,4 |
25,5 |
26,9 |
30,1 |
dzik |
4,8 |
5,3 |
5,2 |
5,7 |
XIV. Realizacja planów odstrzału zwierzyny za ostatnie 10 lat.
Sezon |
jelenie |
daniele |
sarny |
dziki |
||||
plan |
wyk. |
plan |
wyk. |
plan |
wyk. |
plan |
wyk |
|
razem |
1748 |
1608 |
409 |
324 |
7694 |
6838 |
5536 |
4695 |
% |
92 |
79 |
89 |
85 |
Średnio rocznie na terenie Nadleśnictwa Gniezno myśliwi pozyskują :
- 160 jeleni - w powiecie gnieźnieńskim - 130
- 33 daniele - w powiecie gnieźnieńskim - 25
- 684 sarny - w powiecie gnieźnieńskim - 426
- 470 dzików - w powiecie gnieźnieńskim - 290
- 1520 lisów - w powiecie gnieźnieńskim – 910
XV. Zagospodarowanie obwodów
Numer obwodu |
Stan zagospodarowania obwodów łowieckich |
|||||||
Liczba i rodzaj urządzeń łowieckich związanych z prowadzeniem gospodarki łowieckiej |
Powierzchnia poletek łowieckich |
Powierzchnia łąk śródleśnych i przyleśnych wykorzystywanych do celów łowieckich |
Powierzchnia wód powierzchniowych |
|||||
paśniki |
ambony |
woliery |
lizawki |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
6 |
7 |
8 |
N-ctwo |
266 |
559 |
6 |
456 |
43,46 |
41,93 |
4242 |
|
Powiat w zasięgu N-ctwa |
151 |
315 |
4 |
268 |
23,20 |
23,93 |
2230 |
|
Koła Łowieckie na terenie Nadleśnictwa Gniezno( już bez podziału na powiaty) wykładają średnio rocznie:
- ok. 40 ton karmy objętościowej suchej.
- ok. 670 ton karmy objętościowej soczystej
- ok. 110 ton karmy treściwej
- ok. 4 tony soli
Powierzchnia zredukowana uszkodzonych przez zwierzynę upraw rolnych to ok. 35 ha rocznie
Asset Publisher
Projekt adaptacji do zmian klimatu na terenach nizinnych - kontynuacja
Projekt adaptacji do zmian klimatu na terenach nizinnych - kontynuacja
Lasy Państwowe kontynuują działania na rzecz małej retencji nizinnej.
Tytuł projektu: Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych – kontynuacja (MRN3)
Projekt stanowi kontynuację działań realizowanych przez Lasy Państwowe w ramach projektów współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 i 2014-2020.
Opis zadania - Budowa 3 obiektów małej retencji ( zastawek) w Leśnictwie Nowaszyce i Kowalewko
Regulacja stosunków wodnych na terenach poklęskowych w leśnictwie Nowaszyce i Kowalewko poprzez budowę zastawek regulowanych na rowach melioracyjnym wraz z konserwacją i odbudową rowów. Budowa zastawki ma na celu:
- zwiększenie zasobów wodnych nadleśnictwa poprzez retencjonowanie istniejących zasobów wodnych.
- poprawienie stosunków wodnych na obszarze leśnictwa Nowaszyce i Kowalewko. - zrekompensowanie odpływu wód opadowych.
Zakłada się, że budowa zastawki nie będzie uciążliwa dla środowiska, a jej realizacja będzie prowadzona metodami jak najmniej inwazyjnymi.
Planowana objętość retencjonowanej wody – wskaźnik [m3] 965,0 m3
Ocena możliwego oddziaływania na środowisko przyrodnicze
Biorąc pod uwagę planowane rozwiązania i technologie brak jest negatywnego odziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze. Pozytywnym aspektem będzie większa dostępność wody w okresach z deficytem opadów dla zbiorowisk leśnych.
Podmioty realizujące projekt:
- Beneficjent: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe reprezentowane przez CKPŚ.
- 151 nadleśnictw z terenu 17 Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych.
- Partnerzy projektu: Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Centrum Ochrony Mokradeł.
Okres realizacji: 2024-2028
Cel główny projektu:
Wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia związane ze zmianami klimatu poprzez realizację do końca 2028 r. kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych ukierunkowanych na zapobieganie powstawaniu lub minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk/ procesów klimatycznych takich jak:
- susze i pożary,
- powodzie i podtopienia,
- intensywne lub długotrwałe opady atmosferyczne,
- ekstremalne przepływy wód w korytach, spływy powierzchniowe, niszczące działanie wód wezbraniowych.
Cele szczegółowe:
Rozwój systemów małej retencji poprzez wykonanie obiektów i kompleksowych zadań gromadzących wodę do końca 2028 r.
Rozwój systemów związanych z przeciwdziałaniem zbyt intensywnym spływom powodującym nadmierną erozję wodną na terenach nizinnych poprzez wykonanie obiektów do końca 2028 r.
W Projekcie wyznaczono również dodatkowe cele związane z działaniami edukacyjnymi oraz monitoringiem tj.:
- Wzrost wiedzy nt. wpływu małej retencji wodnej na środowisko poprzez opracowanie metodologii oceny wpływu na podstawie monitoringu środowiska wybranych zadań do 2028 r.
- Zwiększenie efektywności działań w zakresie adaptacji do zmian klimatu poprzez opracowanie dobrych praktyk realizacji działań retencyjnych do końca roku 2028.
- Podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez realizację wydarzeń edukacyjnych dla min. 800 uczestników do końca 2028 r.
Planowane działania:
W ramach projektu będą realizowane inwestycje łączące przyjazne środowisku metody techniczne i biotechniczne, obejmujące m.in.:
- budowę, rozbudowę, przebudowę, odbudowę zbiorników małej retencji oraz zbiorników suchych;
- budowę, rozbudowę, przebudowę, odbudowę małych urządzeń piętrzących oraz gromadzących wodę w szczególności zastawek, progów, przetamowań koryt, przepustów z piętrzeniem, zastosowanych w celu spowolnienia odpływu wód powierzchniowych i/lub stworzenia tzw. retencji korytowej oraz rozlewisk;
- renaturyzację siedlisk podmokłych w szczególności poprzez podniesienie poziomu wód i ich stabilizację;
- przebudowę, rozbudowę lub rozbiórkę obiektów niedostosowanych do wód wezbraniowych lub zastąpienie ich innym rodzajem budowli komunikacyjnej, ale także budowę nowych obiektów w celu zabezpieczenia koryta oraz ochronę jakości wód (przede wszystkim mostów, przepustów, brodów);
- zabezpieczenie obiektów infrastruktury leśnej przed skutkami nadmiernej erozji wodnej związanej z nawalnymi opadami (m.in. kaszyce, narzut kamienny, umocnienia skarp);
- unaturalnianie koryt poprzez odtwarzanie naturalnej geometrii i trasy (remeandrowanie cieków naturalnych, meandrowanie rowu), tworzenie zróżnicowanych siedlisk w korycie np. układ bystrze-ploso oraz odtwarzania terenów zalewowych.
Planowane rezultaty projektu:
W projekcie planuje się:
- wykonanie łącznie 1030 sztuk obiektów i kompleksowych zadań (wskaźnik produktu),
- osiągnięcie pojemności obiektów małej retencji o wartości 7 065,2 tys. m3
- osiągnięcie objętości obiektów małej retencji w wartości 5 700 tys. m3 (wskaźnik rezultatu).
Ponadto dodatkowym wskaźnikiem realizacji projektu będzie podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez organizację wydarzeń edukacyjnych dla min. 800 uczestników.
Planowana wartość projektu:
- Całkowity koszt realizacji projektu: 511 560 000 zł
- Kwota wydatków kwalifikowalnych: 405 670 000 zł
- Kwota dofinansowania z UE: 323 359 557 zł