Wydawca treści Wydawca treści

Polskie lasy

Polska jest w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o powierzchnię lasów. Zajmują one 29,2 proc. terytorium kraju, rosną na obszarze 9,1 mln ha. Zdecydowana większość to lasy państwowe, z czego prawie 7,6 mln ha zarządzane jest przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.

W Polsce lasów wciąż przybywa. Lesistość kraju zwiększyła się z 21 proc. w roku 1945 do 29,2 proc. obecnie. Od roku 1995 do 2011 powierzchnia lasów zwiększyła się o 388 tys. ha. Podstawą prac zalesieniowych jest „Krajowy program zwiększania lesistości", zakładający wzrost lesistości do 30 proc. w 2020 r. i do 33 proc. w 2050 r. Lasy Polski są bogate w rośliny, zwierzęta i grzyby. Żyje w nich 65 proc. ogółu gatunków zwierząt.

Lasy rosną w naszym kraju na glebach najsłabszych, głównie z powodu rozwoju rolnictwa w poprzednich wiekach. Wpływa to na rozmieszczenie typów siedliskowych lasu w Polsce. Ponad 55 proc. powierzchni lasów zajmują bory. Na pozostałych obszarach występują siedliska lasowe, głównie mieszane. Ich niewielką część stanowią olsy i łęgi – niewiele ponad 3 proc.

W latach 1945-2011 powierzchnia drzewostanów liściastych na terenach PGL LP wzrosła z 13 do ponad 28,2 proc.

Na terenach nizinnych i wyżynnych najczęściej występuje sosna. Rośnie ona na 64,3 proc. powierzchni leśnej w PGL LP oraz na 57,7 proc. lasów prywatnych i gminnych. W górach przeważa świerk (zachód) oraz świerk z bukiem (wschód). Dominacja sosny wynika ze sposobu prowadzenia gospodarki leśnej w przeszłości. Kiedyś monokultury (uprawy jednego gatunku) były odpowiedzią na duże zapotrzebowanie przemysłu na drewno. Takie lasy okazały się jednak mało odporne na czynniki klimatyczne. Łatwo padały również ofiarą ekspansji szkodników.

W polskich lasach systematycznie zwiększa się udział innych gatunków, głównie liściastych. Leśnicy odeszli od monokultur – dostosowują skład gatunkowy drzewostanu do naturalnego dla danego terenu. Dzięki temu w latach 1945-2011 powierzchnia drzewostanów liściastych na terenach PGL LP wzrosła z 13 do ponad 28,2 proc. Coraz częściej występują dęby, jesiony, klony, jawory, wiązy, a także brzozy, buki, olchy, topole, graby, osiki, lipy i wierzby.

W naszych lasach najczęściej występują drzewostany w wieku od 40 do 80 lat. Przeciętny wiek lasu wynosi 60 lat. Coraz więcej jest drzew dużych, liczących ponad 80 lat. Od końca II wojny światowej ich powierzchnia wzrosła z 0,9 mln ha do prawie 1,85 mln ha.

Raporty o stanie lasów w Polsce


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Franczyza "Dobre z Lasu"

Franczyza "Dobre z Lasu"

Dobre z Lasu to znak towarowy Lasów Państwowych będący elementem projektu “Zdrowa żywność z polskich lasów”. Jego celem jest promowanie produktów pochodzących z polskich lasów. Logotyp „Dobre z Lasu” to świadectwo żywności najwyższej jakości stworzonej na bazie naturalnych składników.

O projekcie

Polskie lasy to nieprzebrane źródło zdrowych i smakowitych produktów. Świadczy o tym nasza rodzima kuchnia, w której nie brak przepisów opartych na dziczyźnie, płodach runa leśnego czy miodzie, takich jak kurki w śmietanie czy pierogi z mięsem z dzika.

Eksportowanie znacznej części pozyskiwanej dziczyzny do Europy Zachodniej i powolny zanik tradycji jej spożywania powoduje, że społeczeństwo traci szansę na zapoznanie się z jej walorami.

Dodatkowe informacje o projekcie i sklepie można znaleźć na stronie http://www.dobrezlasu.pl/home

Projekt „Zdrowa żywność z polskich lasów” ma na celu odwrócenie tej tendencji i udostępnienie szerszemu gronu konsumentów ekologicznych, zdrowych produktów w atrakcyjnych cenach. Przypomina on również, że możliwość ich pozyskania zawdzięczamy zaangażowaniu oraz pracy polskich leśników, prowadzących wielofunkcyjną i zrównoważoną gospodarkę leśną.

Fotografia przedstawia lepienie pierogów. Fot. Natalia Szymonowska (Dobre z Lasu, czyli natura od kuchni).

O marce

Marka „Dobre z Lasu” to znak towarowy Lasów Państwowych propagujący projekt „Zdrowa żywność z polskich lasów”. Dzięki logotypowi „Dobre z Lasu” Lasy Państwowe chcą promować żywność naturalnego pochodzenia. Jednocześnie jest on symbolem gwarantującym jej jakość i pozyskanie w sposób zrównoważony i niezaburzający funkcjonowania przyrody. 

Fotografia przedstawia wnętrze sklepu Dobre z Lasu z półkami pełnymi leśnych produktów. Fot. profil FB Dobre z Lasu.

Warianty franczyzy

RDLP w Poznaniu ogłasza możliwość uruchomienia sklepów Dobre z Lasu na zasadach franczyzy. Sklep będzie zarządzany przez niezależnego Operatora wyłonionego w drodze konkursu.

Wariant 1

Lokal przeznaczony na sklep Dobre z Lasu i wyposażenie jest własnością RDLP. 

Wariant 2 

Lokal przeznaczony na sklep Dobre z Lasu jest własnością bądź jest zarządzany przez niezależnego Operatora, a wyposażenie sklepu stanowi własność RDLP. 

Wariant 3

Lokal i wyposażenie są własnością bądź są zarządzane przez Operatora. 

Wariant 4

Uruchomienie Punktu Promocyjnego Dobre z Lasu. 

We wszystkich wariantach założono, że sklep Dobre z Lasu zarządzany jest przez niezależnego Operatora, prowadzącego działalność gospodarczą na swój koszt i ryzyko, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Operatorem i RDLP. Operatora wyłania RDLP w drodze konkursu. Wszystkie działania promocyjne i marketingowe, bez względu na wybór wariantu nadzorowane są przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. 

 

Osoby zainteresowane współpracą mogą uzyskać szczegółowe informacje u rzecznika prasowego
RDLP w Poznaniu Małgorzaty Krokowskiej-Paluszak 
malgorzata.krokowska-paluszak@poznan.lasy.gov.pl,
tel. 609 946 691